Zajęcia logopedyczne w Gabinecie prowadzone są zgodnie z założeniami Metody Krakowskiej. Terapia logopedyczna prowadzona tym sposobem opiera się na wczesnej nauce czytania Metodą Symultaniczno-Sekwencyjną® opracowanej przez profesor Jagodę Cieszyńską oraz wykonywaniu ćwiczeń ogólnorozwojowych, które stymulują wszystkie funkcje poznawcze.
Zajęcia terapeutyczne (stymulacyjne) trwają 60 minut, pacjent pracuje z logopedą przy stoliku, w przypadku dzieci pożądana jest obecności rodziców. Terapeuta w trakcie ćwiczeń wykorzystuje interesujący i ciekawy materiał dydaktyczny dostosowany do wieku i potrzeb badanego.
Założenia metodologiczne nauki czytania Metodą Symultaniczno – Sekwencyjną® opierają się na:
- strategii nauki czytania sylabami, ponieważ to sylaba a nie fonem jest najmniejszą jednostką percepcyjną, co dowiodły badania neurofizjologiczne,
- wiedzy na temat funkcji symultanicznych (prawopółkulowych) i sekwencyjnych (lewopółkulowych) mózgu oraz możliwości współpracy obu półkul dzięki strukturze spoidła wielkiego,
- powtórzeniu sekwencji rozwoju mowy dziecka i naśladowaniu etapów nabywania systemu językowego: powtarzania, rozumienia i nazywania; ujęcie rozwojowe,
- terapii neurobiologicznej i mechanizmie neuroplastyczności mózgu (zmiana reprezentacji korowych w wyniku doświadczeń),
- wiedzy na temat sposobów uczenia się (dopamina, hipokamp),
- pobudzaniu neuronów zwierciadlanych,
- minimalizacji systemu językowego i dopasowaniu go do indywidualnych potrzeb pacjenta,
- założeniu, że percepcja słuchowa ma zasadnicze znaczenie dla budowania systemu językowego.
W trakcie zajęć wykorzystywane są różne rodzaje ćwiczeń ogólnorozwojowych, które wpływają na poszczególne zmysły, funkcje i sprawności:
SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ | PERECEPCJI SŁUCHOWEJ | PERCEPCJI WZROKOWEJ | OPERACJI MYŚLOWYCH | PAMIĘCI |
MOTORYKI DUŻEJ
MOTORYKI MAŁEJ PRAKSJI ORALNEJ |
ODBIÓR DŹWIĘKU
LOKALIZACJA DŹWIĘKU ZAPAMIĘTYWANIE DŹWIĘKU RÓŻNICOWANIE DŹWIĘKU ŁĄCZENIE DŹWIĘKU Z INNYMI BODŹCAMI SŁUCHU FONEMOWEGO |
SPOSTRZEGANIA WZROKOWEGO
ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ |
KLASYFIKOWANIA (KATEGORYZOWANIA)
SZEREGOWANIA UKŁADANIA SEKWENCJI MYŚLENIA PRZYCZYNOWO – SUKTKOWEGO MYŚLENIA SYMBOLICZNEGO MYŚLENIA PRZEZ ANALOGIĘ |
SYMULTANICZNEJ
SEKWENCYJNEJ |
Źródło informacji:
1. J. Cieszyńska, Szkoła Krakowska, http://www.konferencje-logopedyczne.pl/1,DoPobrania.html
2. J. Cieszyńska, 2011, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, Kraków.
3. J. Cieszyńska, M. Korendo, 2008, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków.